In het geschiedenisonderwijs spelen vaardigheden een belangrijke rol. Hierbij kan je denken aan vaardigheden als het bepalen van de betrouwbaarheid van bronnen, oorzaken en gevolgen herkennen, de representativiteit van een bron bepalen en continuïteit en verandering herkennen. Het vak geschiedenis is dan bij uitstek een plek om die vaardigheden aan te leren en ermee te oefenen!
Op deze pagina zijn voor veel verschillende kenmerkende aspecten opdrachten te vinden waarin uiteenlopende vaardigheden centraal staan.

Op deze pagina vind je voor veel kenmerkende aspecten nauw aansluitende opdrachten waarbij (historische) vaardigheden worden geoefend.
(historische) vaardigheid | Beschrijving |
Primaire, secundaire, geschreven en ongeschreven bronnen herkennen | Geschiedenis bestaat door de aanwezigheid van historische bronnen. Het is erg belangrijk dat leerlingen in staat zijn de verschillende soorten bronnen te herkennen. |
Feiten en meningen herkennen | Om de betrouwbaarheid van bronnen te bepalen, is het van belang dat een leerling ziet of hetgeen in een bron staat beschreven feitelijk is of dat dit een mening van een persoon representeert. |
Continuïteit en verandering herkennen | In het verleden is er veel hetzelfde gebleven, maar vooral veel veranderd. Is een leerling in staat dit in een bron te herkennen? |
Causaliteit | Het is niet eenvoudig om zelf te bedenken wat oorzaken en gevolgen van specifieke gebeurtenissen waren. Slagen leerlingen erin om uit bronnen oorzaken en gevolgen te halen? |
Betrouwbaarheid van bronnen bepalen | Kunnen leerlingen bepalen wanneer een bron betrouwbaar is, of niet? Is een dagboekfragment betrouwbaarder dan bijvoorbeeld een pamflet? |
Representativiteit beoordelen | Wanneer is een bron representatief? En hoe bepaal je dat? |
Onderzoeksvragen beoordelen en formuleren | Is een leerling in staat om te bepalen of bronnen gebruikt kunnen worden om een voorgestelde onderzoeksvraag te beantwoorden? Maar bovenal: als dat niet lukt, kan de leerling dan zelf een nieuwe onderzoeksvraag bedenken? |
Politieke, economische en culturele geschiedenis onderscheiden | Er zijn verschillende vormen van geschiedenis: politiek, economisch en cultureel. Is een leerling in staat die verschillende vormen in bronnen te herkennen? |
In de tijd plaatsen | In het verleden hebben veel noemenswaardige gebeurtenissen plaatsgevonden. Is een leerling in staat om deze in de chronologische tijd te plaatsen? |
Gebeurtenis, ontwikkeling en verschijnsel herkennen | Gebeurtenissen, ontwikkelingen en verschijnselen zijn duidelijk verschillend van elkaar. Maar is een leerling in staat deze van elkaar te onderscheiden? |
Prentanalyse | Vooral gedurende een propagandastrijd werden vele prenten gepubliceerd. Is een leerling in staat te achterhalen wat de boodschap van zo’n prent was en vanuit welk perspectief deze is gepubliceerd? |